Când este necesară geometria roţilor în cazul anvelopelor de vară?

Autor: Charmy
Când este necesară geometria roţilor în cazul anvelopelor de vară?, Charmy

Geometria roţilor diferă de procesul de echilibrare al roţilor, care sunt două concepte diferite şi creează confuzie în rândul conducătorilor auto care vor să îşi monteze un set nou de anvelope de vară şi să păstreze paralelismul, precum şi să maximizeze contactul cu carosabilul. Geometria direcţiei roţilor este împărţită în unghiul de fugă, de cădere şi de convergentă, iar operaţiunea poate fi efectuată numai în centre şi în service-uri specializate.

Ce înseamnă unghi de fugă, de cădere şi de convergenţă în cazul geometriei roţilor?

·                 Unghiul de fuga este format între axa perpendiculară pe sol şi axa pivotului, privind vehiculul din lateral. Acest unghi asigura stabilitatea vehiculului şi menţine rularea în linie dreaptă, cât şi înclinarea uşoară a roţilor în viraje;

·                 Unghiul de convergenţă este cel determinat prin măsurarea distanţei dintre partea posterioară şi cea anterioară a roţilor pe aceeaşi punte, atunci când autoturismul este privit de sus. Unghiul de convergenţă influenţează uzura anvelopelor de vară, precum şi comportamentul vehiculului în viraje.

·                 Unghiul de cădere este cel format de roată cu axa perpendiculara pe sol, atunci când autoturismul este privit din faţă. Acest unghi se reglează în funcţie de nivelul de încărcare la care va fi supusă puntea şi asigură stabilitatea în viraje, precum şi uzura uniformă a anvelopelor de vară.

Unele modele de autoturisme nu permit decât efectuarea unui singur tip de reglaj, celelalte fiind presetate din fabrică.

Când este necesară efectuarea reglajului geometriei direcţiei?

Conform specialiştilor, efectuarea reglajului geometriei directiie este recomandată la orice înlocuire de suspensie şi de direcţie, dar şi în cazul impacturilor şi şocurilor puternice, sau el puţin o dată pe an, ori la fiecare 20000 de km parcurşi. De asemenea, geometria direcţiei roţilor este neapărat necesară dacă:

·                 şoferii trebuie să facă eforturi suplimentare pentru a menţine traiectoria vehiculului;

·                 maşina se deplasează în lateral dacă şoferul lasa volanul liber la deplasarea în linie dreaptă;

·                 volanul nu revine în poziţia neutră uşor după efectuarea unui viraj sau rămâne întors la deplasare în linie dreaptă;

·                 maşina virează greu şi cu mai mult efort;

·                 anvelopele de vară sunt uzate neuniform;

·                 componentele sistemului de direcţie şi de suspensie sunt uzate.

Geometria roţilor nu durează mai mult de 30 de minute şi costul nu este ridicat, astfel încât se recomandă efectuarea acestor reglaje ori de câte ori este cazul, pentru a evita costuri suplimentare şi pentru că şoferii să se bucure de un condus relaxant şi plăcut.

Geometria roţilor – cele mai frecvente nelămuriri

În ceea ce priveşte geometria şi echilibrarea roţilor şi anvelopelor de vară, circula mai multe mituri şi întrebări din partea conducătorilor auto precum:

·                 când este necesară geometria roţilor?

·                 Când este necesară echilibrarea roţilor?

·                 Sunt obligatorii procesele de geometrie şi echilibrare a roţilor?

·                 Care este diferenţa între echilibrarea şi geometria roţilor?

·                 Cât costă şi cât durează procedeul de geometrie a roţilor?