Inspecția Gărzii de Mediu reprezintă o verificare riguroasă a respectării legislației de mediu de către companii și are drept scop prevenirea poluării mediului. Această inspecție poate fi inițiată fie de către autoritatea de mediu, fie ca urmare a unei sesizări din partea cetățenilor sau a altor instituții.
Pentru o companie, o astfel de inspecție poate fi o experiență stresantă dacă nu este pregătită corespunzător. Prin urmare, este important ca agenții economici să fie pregătiți pentru o astfel de verificare pentru a minimiza riscurile și respecta cerințele de mediu.
Documentele necesare pentru inspecție
În cazul unei inspecții realizate de Garda de Mediu, documentele reprezintă un factor extrem de important. Acestea trebuie să fie actualizate, complete și să fie păstrate la dispoziția autorităților responsabile cu protecția mediului.
Documentele administrative de reglementare a activității
La nivel de acte, cele care sunt vizate inițial sunt documentele administrative de reglementare a activității emise de Agenția pentru Protectia Mediului. Mai precis:
- Autorizația de mediu;
- Autorizația integrată de mediu;
- Viza anuală a autorizației de mediu;
- Autorizație privind gospodarirea apelor;
- Acordul de mediu (în cazul unor proiecte private sau de dezvoltare a unor operațiuni existente).
Pe lângă aceste acte, autoritatea de control verifică și documentele care dovedesc autorizarea activității principale (implicit, verificarea codului CAEN aferent acesteia).
Documentele care atestă îndeplinirea obligațiilor de mediu
După verificarea acestor documente, Garda de Mediu solicită documentația care atestă îndeplinirea obligațiilor de mediu, ce survin în urma activității desfășurate. Printre cele mai importante acte verificate menționăm:
- Actele care arată proveniența amplasamentului sau a punctelor de lucru;
- Contractele încheiate cu operatorii responsabili cu furnizarea utilităților;
- Rapoarte privind monitorizarea factorilor de mediu – calitatea apelor de suprafață, calitatea aerului etc;
- Încadrările deșeurilor rezultate pe cod (se verifică corectitudinea alegerii codurilor);
- Contractele încheiate cu societățile autorizate pentru recepția deșeurilor generate din activitate;
- Evidența deșeurilor (cu accent pe modul de gestionare a lor, in functie de cantitate si tip);
- Raportarea anuală a deșeurilor, potrivit Ordonantei de Urgenta 92/2021;
- Documentele care dovedesc obligațiile de respectat către Fondul pentru Mediu (spre exemplu, declaratii AFM depuse în cazul activităților de import, productie sau achizitii intracomunitare);
- Planuri de urgență internă și externă pentru situații excepționale etc.
Cele mai citite articole
Înainte de inspecția propriu-zisă, compania trebuie să verifice și să actualizeze toate documentele, asigurându-se că acestea sunt complete și în conformitate cu cerințele legale. Este important să se păstreze evidența documentelor și să se asigure că acestea sunt disponibile pentru autoritățile responsabile cu protecția mediului, astfel încât inspecția să decurgă cât mai ușor posibil.
Concluzii
În general, pregătirea documentelor în avans și comunicarea clară cu angajații pot ajuta compania să se pregătească în mod corespunzător pentru o inspecție a Gărzii de Mediu, evitând astfel posibile amenzi și îmbunătățind conformitatea cu normele de mediu.
Este esențial de precizat că frecvența acestor controale depinde într-o mare măsură de obiectul de activitate al companiei. Dacă agentul economic desfășoară activități cu riscuri majore pentru mediu, în acest caz, legislația prevede cel puțin două inspecții pe an.
Dacă întâmpini probleme în ceea ce privește gestionarea activității din perspectiva mediului, cea mai bună soluție este să apelezi la serviciile unei firme specializate în acest sens.
Ai nevoie de consultanta de mediu pentru afacerea ta? Apelează cu încredere la firma EnviroCons!
Cu ajutorul specialiștilor vei obține soluțiile de mediu potrivite, eliminând orice stres în situația unui control de mediu.