Autovehiculele electrice aflate deja în circulă în țara noastră au de a face cu un obstacol foarte mare: lipsa unor rețele de stații de încărcare electrică distribuite inteligent în întreaga țară.
Mașini electrice și hibrid există. Dar stații de încărcare sunt suficiente?
Nu e deloc o hibă românească lipsa acestor stații, dovadă că și în prezent producătorii de asemenea autovehicule au următoarea dilemă: să își construiască propriile rețele de încărcare electrică care să fie utilizate contra cost de către șoferi ce și-au procurat asemenea mașini electrice sau să se bazeze pe rețelele unor companii terțe specializate.
Companiile de automobile recunosc că au un rol important în construirea acestei infrastructuri a viitorului, fără de care pariul trecerii de la autoturismele ce utilizează combustibili clasici la cele electrice nu poate să fie unul câștigător.
Dezvoltarea rețelei de stații de încărcare electrică, o provocare pentru anii ce vin
Construirea de stații de încărcare electrice nu este deloc simplă, deoarece există încă o rezistență a tradiționaliștilor care nu prea înțeleg cum e să rulezi pe șosea cu o mașină pe care ai încărcat-o băgând un ștecher într-o priză, fie ea și specială. Prea pare o mașină de jucărie, nu una de oameni serioși.
Adevărul e că până la mașinile electrice, românii se uită încă neîncrezători chiar și la bicicletele electrice.
Se pare totuși că în afară de telefoanele mobile, care au fost acceptate de conaționalii noștri cu un entuziasm absolut uimitor încă de la început, chestiunile acestea referitoare la mobilitatea viitoare realizată pe bază de vehicule noi sau măcar alimentate altfel este încă dificil de implementat în mod concret. Asta chiar dacă se oferă subvenții statale generoase acelora care își achiziționează autoturisme electrice.
Doar mașinile hibrid par ceva mai de înțeles, fiind veriga de legătură între clasic și foarte modern.
În plus, mai e vorba și de birocrație multă când vorbim de extinderea numărului de stații de încărcare electrică. Și dacă nu românii sunt campioni la birocrație, cine să fie atunci?
Operatorii stațiilor de încărcare se bazează totuși pe creșterea cererii în întreaga lume, precum și pe sprijinul guvernelor din statele interesate pentru a compensa problemele pe care le impune saltul la combustibilii ecologici în materie de vehicule.
Spre exemplu, peste Ocean, California, New York și New Jersey au convenit să cheltuiască per total nu mai puțin decât 1,3 miliarde de dolari în următorii ani pentru a susține extinderea numărului de stații de încărcare EV.
Nici Europa nu se lasă mai prejos, dovadă că țările vestice fac mari progrese în acest domeniu. Până la urmă, chiar și România cea tradiționalistă va trebui ca să se conformeze trendului continental și mondial, așa încât, vrând-nevrând, existența unor stații de încărcare electrică nu va mai părea o ciudățenie, ci un lucru firesc.
Industria autobuzelor și a camioanelor se află în stadiile incipiente ale trecerii alimentarea cu energie electrică, ceea ce va spori cererea pentru înființarea de mai multe stații de încărcare și pentru mijloacele de transport public urban sau interurban, precum și pentru vehiculele transportatoare de mărfuri.
Cei care lucrează în această industrie de vârf au așadar numeroase provocări. Când ne referim la viitoarele mașini electrice trebuie să recunoaștem cinstit că există mult loc pentru creativitate, pentru inovație. La fel și în materie de proiectare a unor stații de alimentare cu energie tot mai performante.