Pe langa instruirea profesionala la locul de munca, pentru a stii ce are de facut si modul in care trebuie desfasurata activitatea profesionala, un nou angajat sau unul care a fost mutat pe un alt post trebuie sa beneficieze si de instructaj cu privire la siguranta si sanatatea la locul de munca.
Prin urmare, angajatorul trebuie sa asigure instructajul SSM pentru toti angajatii, in momentul in care isi incep activitatea pe un nou post. De acest aspect se ocupa, in general, conducatorul locului de munca. Acesta poate fi atat angajatorul – in cazul unei companii cu mai putin de 9 angajati – sau liderul echipei ori responsabilul SSM din cadrul companiei.
De ce este necesar instructajul SSM?
Principalul scop al instruirii SSM este acela ca angajatii sa capete cunostintele cu privire la siguranta si sanatate la locul de munca: integritate fizica si psihica a angajatului. Pentru acest lucru, angajatul trebuie sa stie care sunt riscurile asociate meseriei si postului de lucru, precum si cum pot fi evitate acestea si accidentarile.
Cele mai citite articole
De un astfel de instructaj are nevoie atat angajatii nou veniti in companie, cat si angajatilor temporari – detasati de la o alta companie – sau cei care sunt mutati pe un alt post de lucru, care nu le este cunoscut acestora.
De asemenea, instructajul SSM se face in mai multe etape, pentru care este nevoie un specialist in sectorul de securitate si sanatate la locul de munca. Acesta poate face din cadrul companiei sau se poate apela la servicii SSM profesionale, oferite de firme specializate. Principalele etape sunt:
- instruirea introductiv-generala – o astfel de instruire are scop informativ, iar la finalizarea procesului va avea loc o verficare a cunostintelor dobandite, rezultatele acesteia fiind consemnate in fisa de instruire a fiecarui angajat;
- instruirea la locul de munca – este vorba despre instruirea tuturor categoriilor de angajati prezentate mai sus, in articol;
- instruirea periodica – al carei rol este acela de actualizare si reimprospatare a cunostintelor de SSM ale angajatilor din cadrul unei companii.
Prin urmare, serviciile SSM sunt esentiale pentru activitatea oricarei companii, atat pentru respectarea normelor legislative in vigoare, cat si pentru siguranta angajatilor.