Stiai ca una dintre cele mai obisnuite frici ale oamenilor este aceea de a vorbi in public? De a tine un discurs sau a face o prezentare in fata a peste 10 de oameni? Indiferent ca este vorba de discursul pe care esti fortat sa il tii de ziua ta de nastere in fata prietenilor sau de a convinge 100 de straini sa creada in tine si in ceea ce le poti oferi tu…? Stiai ca a doua mare frica a omenilor, dupa aceea de a vorbi in public, este moartea?
Mi se pare teribil de amuzant. Cu alte cuvinte, asa cum spune si Jerry Seinfeld, daca ar avea de ales intre a muri si a tine un discurs, 7 din 10 oameni ar alege moartea. Este poate si motivul pentru care trainerii folosesc acest rezultat al studiilor cand ii invata pe ceilalti sa isi infrunte aceasta temere. Pentru ca o data infruntata, temerea sa transforma in castig.
Oratoria inseamna putere
In Grecia si Roma antica era studiata ca o componenta a retoricii. Daca oratoria se refera la arta de a vorbi eficient si elocvent, retorica cuprinde, de asemenea, arta de a gandi si scrie discursurile. Oratoria era un atu important atat in viata public,a cat si in cea personala. In timpul Renasterii abilitatea de a vorbi bine devine o parte necesara pentru o educatie completa. In secolul 18, odata cu ridicarea parlamentelor in lume, abilitatea politicienilor de a vorbi asa cum dicteaza arta oratoriei devine principalul lor avantaj. In secolul 20 oratoria devine mai putin grandioasa si mult mai accesibila. Se tranforma in ‘public speaking’, iar termenul de oratorie ramane un termen al trecutului.
Cum asa?
Oamenii au o tendinta naturala sa creasca in mintea lor importanta si calitatile unei persoane atunci cand o vad vorbind de la un pupitru. Daca persoana respectiva are o dictie buna, o voce placuta si un ton adaptat la subiectul discutiei, aproape ca nici nu mai conteaza ce spune. Multi politicieni se folosesc de acest truc. Creeaza si controleaza fraze placute la auz, sunt foarte atenti la postura, mimica si modulatiile vocii si totusi nu spun mare lucru. Sau repeta o singura idee buna de cateva ori, imbracand-o in diferite hainute de cuvinte.
Cele mai citite articole
Daca mai adaugi si un continut bun de informatie si te straduiesti putin sa iti faci discursul interesant pentru publicul tau – lumea e a ta. Te vor tine minte, vor vorbi despre tine, te vor dori doar pentru ei. Suna grozav, nu?, dar cu totii stim ca nu e chiar atat de usor sa vorbesti in public. Decat poate pentru 2 din 100 de oameni care se nasc pentru a face acest lucru si inca din scutecel isi antreneaza glasul pentru viitoarea cariera. Si atunci ce e de facut?
Corpul tau impotriva ta
Suna infricosator? Mai bine sa stii dinainte, asa vei fi pregatit. Da, este foarte posibil ca odata ajuns ‘pe scena’ sa iti tremure genunchii, sa iti transpire palmele si fruntea, sa simti o sete cumplita, sa ti se inroseasca obrajii si mai ales este foarte posibil ca vocea ta calda sa se transforme intr-un scartait de soricel. Dupa o asemenea experienta cei mai multi divorteaza pentru totdeauna de oratorie. ‘Nu e pentru mine’, spun ei.
Dar cei care vorbesc foarte bine in public stiu care e secretul. Exercitiul, bineinteles. Sunt cateva pe care le poti face ca sa spargi gheata si sa treci peste momentul umilitor – sa iti indrepti atentia nu spre reactiile corpului tau, ci spre ceea ce spui si ceea ce se intampla in jurul tau. Sa faci o numaratoare pana la 10 in oite, ratoni sau orice altceva care sa te relaxeze foarte rapid, si mai ales sa zambesti si sa te prefaci ca totul e ok, transpiri pentru ca te-ai grabit sa ajungi, iti tremura vocea din pricina unei raceli inca nevindecate.
Avantaje pentru tine
Am hotarat deja ca pentru cei mai multi dintre noi vorbitul in public nu este ceva ce ne dorim din tot sufletul sa facem si ca nu este nici chiar ‘usor ca buna-ziua’. Dar in spatele acestui castel bine pazit de catre propria noastra teama si lipsa de vointa se afla comoara.
Secretul consta, poate, in primul rand in mai multa incredere in tine. Apoi, in suita, vin: aptitudinea de a comunica mai bine cu ceilalti, faptul ca vei putea pastra continuu contactul cu domeniile tale de interes. Vei afla ce e nou, ce isi doresc oameni, ce le poti oferi. Ii poti inspira pe ceilalti sa faca lucrurile pe care tu deja le stii, ii poti ajuta sa invete lucruri noi. Nu in ultimul rand, iti vei exersa mintea si vei simti niste pofte stranii de a cunoaste mai mult si mai mult pentru a vorbi si mai bine. Si mai la subiect. Poate cel mai important, dar lucrul care se va vedea abia dupa cateva incercari, vei invata mai multe despre brandul tau personal, vei afla cum este vazut si vei face ceea ce te sfatuim mereu – si nu o sa ne oprim! – fa-ti brandul sa evoluze continuu!